torsdag 14 juli 2011

Paul Alsén till Bokia Höstbokmässa 9 september

Paul Alsén har skrivit boken ”Med rektors ögon”, som ger rapsodiska bilder från hans liv i skolan mellan 1969 och 2009. Det första året som lärare, sedan som studierektor och rektor.

Författaren beskriver skolan bakom kulisserna så att människor utanför den världen kan få inblick i vad som kan hända där, allt från konflikter till glädjeämnen.

Att elever i skolan måste må bra för att undervisningen ska fungera är en självklarhet. Det är ett ansvar, som delas mellan skolans ledning och lärare.

Om sin egen skoltid säger författaren:

- Min egen skoltid är inte något jag minns särskilt väl. Jag har inte mött någon lärare jag minns som har blivit en ledstjärna för mig i livet. Har dock ett minne av en som gjorde sig lustig på min bekostnad inför hela klassen när jag gick i sexan, och jag kan än idag minnas hur ont det gjorde. Den läraren förlåter jag aldrig hur gammal jag än blir.

Paul Alsén bestämde sig i gymnasiet för att bli lärare, eftersom det inte krävdes mer än godkänd studentexamen för att kunna bli det, den gången, när hans egna betyg inte räckte till drömyrket som då var läkare.

Paul Alsen berättar om sig själv och sin bok på Bokia Höstbokmässa, fredag den 9 september, kl 13-14.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar