fredag 9 december 2011

Viola Norell

Viola Norell släppte sin första barnbok, Sagan om Samuel och Sol, hösten 2011. Boken fick tryckas upp i fler exemplar då den första leveransen snabbt sålde slut.

Idén föddes om att göra verklighet av de texter som legat på lager när hon började läsa böcker för sina barn. Efter några ändringar finns skogen och tjärnen från hennes hemmiljö med i berättelsen.


- Jag har alltid varit förtjust i sagor och särskilt i kombination med John Bauers illustrationer. Sen tycker jag om skog, jag är ju uppväxt i skogen i Hälsingland, säger hon. När jag flyttade till vackra Klingsta utanför Sundsvall med tjärnen utanför köksfönstret insåg jag att sagan även lever här.

Viola Norells saga handlar om pojken Samuel som har sommarlov. När han en dag ska gå och fiska möter han en flicka – Sol .

- Hon är ingen vanlig flicka utan har förmågor som inte alla har. Det blir en speciell och bra sommar för dem båda. Ett sådant där barndomsminne då det var soligt och roligt varje dag. Jag ville skapa ett sådant minne.

Dessutom vill hon med boken förmedla att ingenting är svart eller vitt. Man kan alltid se på saker på olika sätt.

- En bra barnbok ska innehålla utrymme för egna fantasier och vackra bilder.

När Viola Norell kom i kontakt med Maria C Bernhardsson föll allt på plats.

- Hon målade bilder till boken som jag såg dem i huvudet, säger hon.

Att de stora förlagen ger ut traditionella sagor är idag ovanligt, därför väljer författaren och illustratören att ge ut boken vid eget förlag.

- Det ska vara moderna berättelser nu, men vi tror på vår idé. Det är tråkigt om inte sagoformen ska få finnas.

Viola Norell finns på Bokia Julfestival den 8 december tillsammans med andra barnboksförfattare. Programmet för Bokfestivalen kan du se här.

Lennart Bergström
Bokhandlarn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar