fredag 3 augusti 2012

Östen Eriksson: Änglamannen

Östen Eriksson
Östen Eriksson
Ålder: 54
Bor: I Enånger, en bit söder om Hudiksvall
Känd som: Musiker och frontman i ”Östen med resten”
Aktuell med: Författardebut med sin bok Änglamannen
Extraknäck: Vigselförrättare
Religion: Fritänkare
Gör just nu: Sommarturnerar i Sverige med ”Östen med resten”
Om en framtid som författare: ”Jag har massor av storys i huvudet, men vet inte om det blir någon bok. Nu har jag fått lära mig allt från grunden, hittat ett skriftspråk och ett sätt att berätta på”.

Om sig själv: Mitt namn är Östen Eriksson. Jag har en orkester som heter Östen med resten. I hela mitt liv har jag bott på ett ställe där man åtta månader om året vid klart väder kan se tusentals stjärnor. Genom åren har jag förstått att det inte bara är stjärnor jag ser utan också galaxer, och att de är hundratals miljarder.
Då tycker jag inte att det är så konstigt att man någon gång i sitt liv reflekterar över sin egen tillvaro.

Det tog Östen Eriksson nästan åtta år att skriva Änglamannen. Det som satte igång processen var en fotoperation 2004.

Robert är nära en säker död i en trafikolycka. Men bilen missar honom och Robert minns senare hur han lyfts undan bilen och att han tittat rakt in i ett par främmande ögon. Omskakad försöker Robert bortförklara det hela, men hans vänner påminner honom om andra tillfällen då han överlevt mot alla odds. Du har nog en skyddsängel, säger de och skrattar. Och när en sådan faktiskt dyker upp kan han inte längre blunda för sanningen utan omfamnar, efter viss tvekan, både sina förmågor och sina tillkortakommanden. 

Östen på vedbacken. Ett bra ställe att fundera på.
Änglamannen är en högst jordnära roman om ett andligt uppvaknande. Östens bok är resultatet av många års existentiella funderingar och diskussioner med både vanliga och ovanliga människor. Hans roman är en bok med änglar i. Men den står lite för sig själv och ingår inte i någon änglagenre med skimrande ljusfenomen. Nej, den är jordnära och utgår från den högst vardagliga världen. 

- De flesta människor bryr sig inte om flygande budbärare. De har nog med sitt och tänker inte alls på änglar. Kanske änglar finns, kanske inte. Huvudpersonen i boken, Robert, är just en sådan människa, säger Östen

- Boken handlar om andlig utveckling, om dörrar som öppnas i Roberts inre och hur han ser på verkligheten ur andra perspektiv. Många gånger är vi så stressade så vi inte hinner uppfatta allt som vi tar in, det sveper förbi. Men Robert tvingas dra i handbromsen för att kunna fortsätta existera.

Länkar
Läs Östens egen blogg, här.

"Med bokdebuten ”Änglamannen” kan en av Sveriges mesta storyteller-musiker också kalla sig författare", läs hela intervju med Östen i Svenska Dagbladet, klicka här.


Bokia Bokfestival
Östen Eriksson kommer till Bokia Julfestival lördag 8 december kl 15.00-16.00, då han berättar om sig själv och sin debutbok. Fri entré.


Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar