lördag 8 september 2012

Martina Haag och Katrin Zytomierska gäster på Bokens Afton 4 oktober
















Du, när du ändå är här kolla in vår Facebook-sida, klicka här och GILLA!


Det blir en tjejkväll den här gången. Martina Haag och Katrin Zytomierska är våra gäster den här kvällen, den 4 okt, kl 18.00. Observera att vi börjar redan kl 18.00!

Martina Haag
Foto Anna-Lena Ahlström
Född: 9 juni 1964.
Bor: I Bromma.
Familj: Maken Erik och barnen Jackson, Lucia, Dino och Diana, katten Törnrosa samt hundarna Hjortfot och Pimme.
Läser jag helst: Nästan allt. Och jag läser otroligt mycket, minst en bok i veckan.
Drömskådis jag vill jobba med: Pernilla August eller Reine Brynolfsson (honom har jag redan jobbat med i Underbar men han är så djävulskt bra att jag kommer alltid att vilja jobba med honom igen.)
Gör jag om tio år: Jag hoppas att jag får skriva böcker hela livet! Min långtidsplan är att lära mig italienska och ha en liten lägenhet med havsutsikt i Italien som jag kan åka till när jag blir pensionär.
Paradrätt: Något italienskt, just nu lasagne.
Favoritdryck: Champagne, rödvin och Ramlösa. När vi var i fjällen gjorde jag varm choklad gjord på hälften grädde, hälften mjölk som man värmer upp och så rör man ner bitar av 70% mörk choklad. Det var nog det godaste jag någonsin har druckit.
Starka sidor: Envis. Jag har lätt för att skratta.
Svaga sidor: Alldeles för kort stubin.
Skrek jag senast åt barnen: I morse ”MEN SKRIK INTE!”
Skrattade jag högt: Åt Erik. Han är den roligaste jag vet.


Martina Haag. Andaktsfullt sätter jag på mig springkläderna. Jag tänker börja försiktigt och inte göra det klassiska nybörjarmisstaget. Många sticker ju ut och tokspringer två mil det snabbaste de kan, kräks, gråter och hatar löpning resten av livet. Jag tänker börja på helt motsatt sätt. Jag ska springa enormt långsamt idag, och bara hålla på tills jag känner att det inte är kul längre, tills det gör ont eller blir obehagligt. Jag ska testa hur långt jag orkar springa utan att stanna, och sen kan jag gå tillbaks hem igen. Bra. Brabrabra. Tolv minuter! Jag sprang i tolv minuter utan att stanna. Fan, vad jag är bra. I morgon blir det tretton. Det måste gå. Kan jag tolv, så måste jag kunna tretton. 

Heja, heja! är en peppande löparbok för folk som tänker att de är för gamla/tjocka/trötta/ointresserade av att börja springa. Om hur du tar dig från att orka springa i tolv minuter, till att genomföra ett marathon och vara glad hela vägen. Heja, heja! är Martina Haags sjunde bok. Hennes roman Underbar och älskad av alla filmatiserades med Martina i huvudrollen och gick direkt upp som etta på biotoppen och guldbaggenominerades till biopublikens pris. 

Den 8 september sprang Martina Haag Medoc Marathon i Frankrike. Utklädd till Cleopatra! Och i ett lopp där vätskestationerna allt eftersom byts ut mot cider, vin, ost och annat franskt. Musik i öronen är ett måste för vissa, här kommer en lista på Martinas bästa springlåtar: 

1. I want it all - Queen
2. I´m still standing - Elton John
3. Segertåget -Maskinen
4. Gimme, gimme, gimme – Abba
5. Kimono my house – Sparks
6. TNT – AC/DC
7. Run to the Hills – Iron Maiden

Jag måste komma ihåg att fråga henne hur det gick.



Katrin Zytomierska

är en känd medieprofil, bland annat radiopratare i The Voice och Mix Megapol. Hon har varit programledare för Idol: Eftersnack, skriver regelbundet tidningskrönikor och är även ständigt aktuell som färgstark debattör och en av Sveriges mest lästa bloggare. Dessutom sambo med fotografen Bingo Rimér.

Katrin, 160 centimeter lång, vägde plötsligt 89 kilo efter att ha fött sin son. Under graviditeten hade hon "svullat" i sig allt möjligt och trodde någonstans att allt detta bara skulle "rinna av" henne, som hon hört att det gjort för så många andra kvinnor. Fast på Katrin stannade kilona kvar och det var då hon hittade lösningen i form av sin egen variant av LCHF.
Men Dags att bli smal! handlar om mycket mer än ett bra sätt att bli av med extrakilon efter att man fött barn. Boken är till för alla, för hela familjen, på samma sätt som Ica eller Ikea. Alla som tror att det är svårt och jobbigt att gå ner i vikt kan här få en härlig aha-upplevelse med god och snabblagad mat.
Katrins inspirerande historia tillsammans med hennes personliga recept och träningstips blir till ett lätt och realistiskt sätt att gå ner i vikt på. Och boken är välkommen läsning för alla dem som genom åren tjatat på Katrin att skriva om just det här. Med en mångårig tio-i-topp-blogg och runt 300 000 trogna läsare per vecka är det många som har väntat.

Artikel i DN med anledning av Katrins 35-årsdag

Hennes bok Dags att bli smal! är dels en medryckande bok om Katrins personliga resa, där hon gick ner 35 kilo med hjälp av LCHF, dels en praktisk bok om bantning med enkla recept och smarta veckoscheman, som läsaren kan följa för att själv gå ner i vikt och bli smalare.

Katrin talar för att du ska äta rätt mat, Martina propagerar för motion. Kan  dom mötas?

Länkar
Läs Katrins blogg här.
här skriver Katrin om sin bok.
Läs vad Tyra Sjöstedt säger om Katrins bok här.





Övriga länkar
SvT sände ett inslag i Vetenskapens Värld den 1 oktober, där man avlivar myten om att alla mår bättre av att jogga. För var femte person är träning faktiskt negativt. I filmen granskade BBC myter kring träning och hälsa. Bland annat att man inte bör träna på morgonen och att det sällan hjälper att löpträna om man vill gå ner i vikt. Med hjälp av modern genteknik och hjärnavbildning avslöjas varför alla reagerar olika på träning. Se hela inslaget genom att klicka här.


Välkommen!
Lennart Bergström
Bokhandlarn





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar