måndag 29 oktober 2012

Olle Jönsson, sångare i Lasse Stefanz och Thomas Deutgen gäster på Bokens Afton 1 nov

Tack Olle Jönsson och Thomas Deutgen för en glad, inspirerande och engagerande kväll!

Olle Jönsson funderar på vad han ska svara på Thomas Deutgens frågor...

En engagerad publik på vänster parkett lyssnar intensivt

Olle Jönsson sjöng ett antal av sina mest populära låtar



Olle visar upp sin tatuering på höger arm, som tog 6 timmar att göra!


Olle fick en CD med Trio med Bumba av ett fan

Kram - och fotodags!

Så här nöjda är Olle och Thomas efter ett krävande signeringspass.

Men nöjda med sitt besök hos sina fans i Sundsvall...

1967 bildades bandet Lasse Stefans. Bandmedlemmarna var då mellan 12 och 14 år och målet var redan från start att bli Sveriges största dansband - detta mål är nu uppnått, med råge! Men vägen dit har inte bara varit en dans på rosor. Journalisten Thomas Deutgen skriver kärleksfullt bandets 45-åriga historia, och tillsammans med fotografen Lina Haskel låter han läsaren följa med i den dieseldoftande turnébussen, i det svettiga omklädningsrummet, på scenen framför tusentals fans, på vägkrogen Rasta utanför Norrköping kl 05.30 en söndag morgon och hemma hos bandets medlemmar.

Sångaren Olle Jönsson är nr 3 från höger för den som osannolikt nog inte vet vem han är...

Lasse Stefanz blev ofrivilligt trendsättare inom dansbandsvärlden då det sista s:et i bandets namn blev ett "z", bara för att s:en tog slut på en dansbana under dansbandens gyllene år på 70-talet. 80-talet bjöd på både motgångar, i form av discons intåg, och senare omåttliga framgångar efter skivbolagsbytet till Bert Karlsson vinstmaskin Mariann. Det steget resulterade i guldskivor och svensktoppsrekord med "De sista ljuva åren", som höll sig kvar i makalösa 65 veckor.

Thomas Deutgen
Bandet har under nästan ett halvt sekel nött vägarna både i Sverige, Norge och Finland och slitit ut turnébuss efter turnébuss. I boken blandas nostalgiska tillbakablickar med skildringen av bandet idag, roddarna, musiken och inte minst de hängivna fansen. Då sångaren Olle Jönsson 2007 fick släppa trummorna på grund av en handledssjukdom och kliva fram på scenen och fronta bandet fick de ännu ett uppsving. Lasse Stefanz har rockstjärnestatus i dansbandskretsar och nu, 2012, står de på toppen av sin karriär!

Thomas Deutgen är journalist och Sveriges meste dansbandsexpert. Han är stadig medarbetare på Sveriges enda dansbandstidning Får Jag Lov, programledare och producent för P4 Dans i Sveriges Radio och ansvarig för Guldklavengalan i Malung. Fotografen Lina Haskel arbetar för både svenska och utländska uppdragsgivare. Hon är sedan 2011, vid sidan av fotografyrket, även tillförordnad chefredaktör för tidningen Får jag Lov.

Läs en intervju med Thomas Deutgen, som tidningen Svensk Bokhandel publicerade 2012-04-13


Dansband. Ordet väcker känslor direkt. Ofta starka och omedelbara. Alla har en åsikt – vissa tycker till och andra tycker om. Det är bra! En musikstil som inte berör är inget för mig.

Jag blir berörd av dansbandsmusiken och hela kulturen kring dansbanan med kulörta lyktor och kaffe med mazarin i pausen. Det finns något oskyldigt, nästan rörande över att vi svenskar fortfarande i så stor utsträckning ägnar oss åt det enkla nöjet att tätt intill varandra flytta fötterna i takt till en orkester som spelar smäktande toner. Dansbanan är en plats för alla – det gör ingen skillnad om du är fattig eller rik, tjock eller smal, ung eller gammal. På något sätt är dansbanan en sista rest av det svenska folkhemmet.
Vem kan motstå det? 

Sedan 18 års ålder och en buggkurs på Dorias Dansskola hemma i Boden har jag varit fast. Tidigt insåg jag att hockey, fotboll och skoterkörning inte var något för mig. Jag var mycket bättre på att snurra vänstervarv och bugga. Dessutom, vilka tjejer tycker inte om en kille som kan dansa? Så jag brydde mig aldrig om att besöka hockeyplanen utan höll mig till parkettgolvet. En dansresa som fört mig runt Sveriges dansbanor, bland annat via programledarskap för I afton dans i P4, till Dansbandskampen i SVT då media plötsligt vände och basunerade ut att dansband – det vill vi ha! Jag som jobbat i motvind i många år fick plötsligt medvind starkare än en orkan ...

Och någonstans på mina resor runt i dansbandsland bjöd jag upp Lasse Stefanz. Ett band som tillhörde topp tio bland Sveriges dansband. Sångaren Olle Jönsson satt i cowboyhatt bakom trummorna och sjöng om de sista ljuva åren. På något sätt fann vi varandra, Lasse Stefanz och jag. De har alltid varit med mig och i dag är bandet det absolut största i Sverige, inte bara bland dansband utan bland svenska artister överlag när det kommer till skivförsäljning och publiktillströmning. Lasse Stefanz har också lyckats med att locka unga människor till dansbanan. En kväll i Tibro eller Arvika står mängder med tjugoåringar och sjunger med i En liten fiskehamn tillsammans med sextioåringar. Lasse Stefanz har fått över 50 guld-, platina- och diamantskivor och står i dag på toppen av sin karriär, 45 år efter starten.

I boken berättar jag historien om de målmedvetna pojkarna som repade dag och natt i ett gammalt hönshus, spelade gratis för att få jobb och var dagar från nedläggning när genombrottet kom. De berättar öppenhjärtigt om motgångar och medgångar. Och du får följa med på spelningar i Norge och Sverige och träffa fansen som lever sitt liv för bandet.

Trots att det gått en tid har vårt förhållande hållit. Bandet fortsätter envetet släppa skivor, köpa nya blinkande lampor och byta scenkläder i pausen.

Det är klart att jag inte kan göra slut då. Jag kommer fortsätta svepa runt i yttervarv på någon blankpolerad parkett i dansbandsland där Lasse Stefanz troget spelar. Kanske blir någon mer inspirerad att bjuda upp efter att ha läst boken. Det är i så fall helt okej, det bjuder jag på!

Källa: Svensk Bokhandel


Bokens Afton
Olle och Thomas är gäster på Bokens Afton hos Bokia den 1 nov kl 18.30-21.00. Det blir ett mycket exklusivt framträdande av sångaren i Nordens just nu absolut största dansband, Olle Jönsson, från Lasse Stefanz. Bandet blev utsett till Årets Dansband på Guldklavegalan i Malung i juli i år.

Hör Olle berätta om sina 45 år på vägarna med bandet som började i föräldrarnas hönshus. Idag står Lasse Stefanz på toppen av sin karriär med ständiga publikrekord och nya utmaningar. Sångaren Olle Jönsson kommer också att sjunga några av bandets största hits under kvällen.

Dessutom möter du Sveriges dansbandsexpert Thomas Deutgen, författare till biografin om Lasse Stefanz, Gammal kärlek rostar aldrig. Thomas är välkänd programledare i Sveriges Radio och har medverkat i SVT:s Dansbandskampen. 

Länkar
Lasse Stefanz medverkade i SvT, Moreus med mera, se programmet i SvtPlay här.
Lasse Stefanz hemsida.
Thomas Deutgens hemsida.

Det blir en garanterat humoristisk, överraskande och spännande kväll där Nordens största band står i centrum! 

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar