torsdag 15 januari 2015

Kristina Ohlsson och Dag Öhrlund gäster på Bokens Afton, 29 jan, kl 18.30





Kristina Ohlsson, har arbetat som säkerhetspolitisk analytiker på Rikspolisstyrelsen och är utbildad statsvetare. Hon har tidigare skrivit facktexter om Mellanösternkonflikten och EU:s utrikespolitik samt jobbat på UD, Försvarshögskolan samt som Counter Terrorism Officer på OSSE (Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa), världens största regionala säkerhets-organisation.

Kristina Ohlsson kommer ursprungligen från Kristianstad men är numera bosatt i Stockholm. Askungar, som kom 2009, var hennes debutroman. Sedan har det blivit ytterligare fem kriminalromaner,
Den bekymrade byråkraten, 2014
Davidsstjärnor, 2013
Paradisoffer, 2012
Änglavakter, 2011
Tusenskönor, 2010

Hon har även skrivit två barnböcker, Silverpojken, 2014, och Glasbarnen, 2013.





Nu är hon aktuell med sin sjunde bok, Lotus Blues.

Dagen då allt går åt helvete regnar det. En desperat man kommer till advokat Martin Benners kontor och berättar att hans syster behöver hjälp. Det är bara det att systern är död.

Innan hon tog sitt liv erkände hon fem mord. I tidningarna kallades hon seriemördare och gavs namnet Sara Texas. Nu vill brodern ge henne upprättelse - och samtidigt hitta hennes försvunne son Mio.

Martin Benner har det mesta. Karriär, kvinnor, ett litet barn. Men han har också svagheter. Framför allt är han svag för utmaningar. Och han gör en fasansfull felbedömning i jakten på sanningen. Snabbt förvandlas han från advokat till bricka i ett spel med så höga insatser att han till sist står inför den mest mardrömslika av situationer.

Lotus blues är en hårdkokt thriller och den första delen i en serie om två.

Kristina Ohlsson är, tillsammans med Dag Öhrlund, gäst på Bokens Afton, 29 januari, kl 18.30. Biljetter finns i kassan.




Dag Öhrlund och Dan Buthler romandebuterade tillsammans år 2007 med mord.net, som sedan dess sålts till tio länder. Deras böcker om Christopher Silfverbielke och kommissarie Jacob Colt har gjort stor succé och blivit mycket uppskattade läsarfavoriter. Sedan debuten har det blivit ytterligare åtta böcker, Uppgörelsen - 2013, Återvändaren - 2012, Jordens väktare - 2011, Ares Tecken - 2010, Grannen - 2010, Förlåt min vrede - 2009, En nästan vanlig man - 2008 och Mord.net - 2007.
Nu är Buthler och Öhrlund aktuella med den senaste boken i serien, Erövraren.


Psykopaten och seriemördaren Christopher Silfverbielke har med skrämmande medel lyckats bli frigiven från den slutna psykiatriska vård han dömts till.

Nu är han tillbaka med nya djävulska planer i sinnet. I tv-rutan ler han mot det svenska folket och säger: Tack och förlåt!

En ny mardröm kan börja.

Snygg, charmfull, rik och belevad men samtidigt fullständigt hänsynslös, känslokall, sexfixerad och brutal. 

Med Christopher Silfverbielke har Buthler och Öhrlund skapat en unik karaktär som inte lämnar någon oberörd.


Dag Öhrlund om sig själv.
Jag är en mycket privilegierad människa. I hela mitt yrkesverksamma liv har jag fått arbeta med det jag älskar mest: Att söka, dokumentera och berätta en bra historia.

Sedan jag började skriva och fotografera på 1970-talet har jag medverkat i ett stort antal svenska tidningar. Mitt material har också publicerats i mer än 150 tidningar i 30 länder över hela världen. Jag har skrivit och fotograferat tolv egna böcker och medverkat i ytterligare ett trettiotal.

Jag har bott i Hollywood, Kalifornien i några år, rest och arbetat i 30 länder och har ett brett internationellt kontaktnät. Sedan många år tillbaka medverkar jag regelbundet som krönikör i olika medier. Som fotograf har jag haft separatutställningar och deltagit i samlingsutställningar, bland annat på Fotografiska i Stockholm. En av mina bildserier ingår i de permanenta samlingarna på Edsvik Konst och Kultur i Sollentuna.

Men mötet med andra människor är störst. Jag är en flitigt anlitad föreläsare hos företag, organisationer, myndigheter och skolor. Jag berättar om skrivande, kommunikation, livskvalitet, personlig utveckling och Internetsäkerhet, inte minst för barn. Jag arrangerar dessutom skrivkurser och coachar ett mindre antal blivande författare. Varje gång jag gör det möter jag nya människor, nya historier och lär mig något nytt som jag kan ta med mig och senare förmedla till andra.

Dag Öhrlund är, tillsammans med Kristina Ohlsson, gäst på Bokens Afton, 29 januari, kl 18.30. Biljetter (100 kr) finns i kassan.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar