måndag 2 februari 2015

Carina Aynsley - Mitt Nepal


 Carina Aynsley heter jag och är författare. Skrivit har jag alltid gjort, men första boken har låtit vänta på sig. I oktober 2010 besökte jag Nepal för första gången. Bland annat trekkade jag i Himalaya. Landet är fantastiskt trots att det är ett av världens fattigaste. Både människor och djur lider nöd och barnen far oerhört illa. Men människorna är mycket vänliga och bergen och naturen storslagna. Jag blev förälskad och vintern 2012 åkte jag tillbaka och tillbringade tre månader i Kathmandu som volontär på ett barnhem. 

Jag bloggade så gott som dagligen, och jag har skrivit en bok "Ajj La Vjoo", baserad på bloggen. Läsaren får följa mina upplevelser och äventyr under 90 dagar. Jag firade både jul- och nyårsafton samt min 50-årsdag tillsammans med flickorna på barnhemmet. 

Flera gånger har jag varit med buddhistiska munkar ut på gatorna för att ge hemlösa barn mat och kläder. Jag vistades en hel del ute i trafiken, att åka buss och taxi i Kathmandu är värt en bok bara det. Sammanlagt har jag varit varit där fyra gånger. Självklart har jag sett och upplevt en hel del elände, och jag vet att man kan inte rädda alla. Men man kan kanske hjälpa någon! Och därför har jag och min man startat en liten hobbyverksamhet, en butik på internet, där vi säljer nepalesiskt hantverk och skänker tillbaka en del av överskottet till barnprojekt i Nepal. Som ett led i denna vår lilla rörelse är jag ute en hel del och föreläser och visar bilder, där använder jag verkligen ordet för att få människor medvetna om situationen i detta lilla, för många nästan helt okända, land. 

"Ajj La Vjoo" är min första, men inte sista, bok. Jag arbetar redan på nästa projekt, som är så långt ifrån en bloggbok man kan komma. Den som lever får se!


Se även ett filmklipp när Carina Aynsley besökte bokhandeln med sin novellsamling, klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar