fredag 13 november 2015

Annika Widén gäst på Bokens Afton 25 nov, kl 18.30


Annika Widéns bok, Äntligen fri, är en bok om kärlek och passion som leder till ett destruktivt förhållande. Det är en berättelse om uppvaknande och agerande. Vad är psykisk misshandel? Hur upptäcker man den och hur bryter man sig loss? Äntligen fri är en självutlämnande bok om hopp och frihet. Det finns alltid en väg ut. Alltid.

Är kärleken blind eller vore det bättre att säga att den inte vill se? Hur kan man fortsätta leva i ett förhållande som bryter ner ens personlighet tills man sakta förändras och blir som den man älskar vill att man ska vara?

Denna berättelse utspelas i Italien men det kunde ha varit var som helst. Psykisk misshandel är vanligare än man tror och finns överallt. Den kan vara svår att upptäcka både för den som drabbas och omgivningen. Offret gör allt för att dölja hur hen verkligen har det. Både män och kvinnor drabbas och lever ofta i skräck och skam.

Annika vill hjälpa de som känner att de sitter fängslade i ett förhållande. Hon vill vill visa dem som är på väg in i ett destruktivt förhållande att se varningssignalerna. Hon vill visa att ibland är det nödvändigt att bryta upp…för kärlekens skull. Man vill inte förändra den man älskar. Det är aldrig ditt fel att någon annan skriker åt dig! Alla har rätt till frihet, i eller utanför ett förhållande.




Så här berättar Annika Widén om sig själv

Jag föddes i Sundsvall,

Jag föddes i Sundsvall, Norrland, Sverige, men bor i Italien sedan många år tillbaka. Här jobbar jag heltid och skriver på fritiden. Jag har skrivit en bok som heter Äntligen Fri och jag har fem bloggar på tre språk.

Jag kommer alltid att känna mig som en svensk norrlänning fast jag bott i Italien sedan 1983. Jag kom egentligen inte till Rom för den stora kärlekens skull, utan flyttade hit för att jag älskade landet, människorna och språket. Jag hade läst italienska och ville lära mig att prata det flytande. Så hände det som hände. Jag träffade en italiensk man och föll pladask.

Nu är jag fri och har skrivit en bok om psykisk misshandel. Jag föreläser för svenska kvinnor och män runt om i världen om hur man upptäcker varningssignalerna man borde se när man är på väg in i ett destruktivt förhållande. Jag berättar om hur man ska göra för att bryta sig ut ur ett förhållande där våld är en del av samvaron. Jag berättar givetvis också vad våld är, för det kan vara svårt att sätta fingret på det. Givetvis svarar jag också på frågan: Varför går hon/han inte?

Du är hjärtligt välkommen att köpa min bok och också att kontakta mig. Jag vill så gärna att världen börjar diskutera psykisk misshandel, förstår vad det är och skapar debatt. Jag vill så gärna hjälpa de som sitter fast och hindra dem som är på väg in i fällan att hamna där…
Om mig
men bor i Italien sedan många år tillbaka. Här jobbar jag heltid och skriver på fritiden. Jag har skrivit en bok som heter Äntligen Fri och jag har fem bloggar på tre språk.

Jag kommer alltid att känna mig som en svensk norrlänning fast jag bott i Italien sedan 1983. Jag kom egentligen inte till Rom för den stora kärlekens skull, utan flyttade hit för att jag älskade landet, människorna och språket. Jag hade läst italienska och ville lära mig att prata det flytande. Så hände det som hände. Jag träffade en italiensk man och föll pladask.

Nu är jag fri och har skrivit en bok om psykisk misshandel. Jag föreläser för svenska kvinnor och män runt om i världen om hur man upptäcker varningssignalerna man borde se när man är på väg in i ett destruktivt förhållande. Jag berättar om hur man ska göra för att bryta sig ut ur ett förhållande där våld är en del av samvaron. Jag berättar givetvis också vad våld är, för det kan vara svårt att sätta fingret på det. Givetvis svarar jag också på frågan: Varför går hon/han inte?

Jag vill så gärna att världen börjar diskutera psykisk misshandel, förstår vad det är och skapar debatt. Jag vill så gärna hjälpa de som sitter fast och hindra dem som är på väg in i fällan att hamna där…


Se hennes hemsida här.

Bokens Afton
Annika Widén är gäst på Bokens Afton 25 nov, kl 18.30. Biljetter finns i kassan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar