tisdag 2 februari 2016

Martina Haag är gäst på Bokens Afton, 23 februari







Martina Haag med sin dotter Diana


Martina Haag är skådespelerskan som sadlade om och började skriva vid 39 års ålder, 2003. Året därpå valdes hon till Årets Krönikör, 2005 utnämndes hon till Årets Mama och 2006 blev hon Årets Antikexpert (efter att ha vunnit samtliga omgångar i teveprogrammet Otroligt Antikt). Sedan har hon skrivit åtta böcker, se nedan.

Hennes senaste bok är, Det är något som inte stämmer.

Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att det aldrig kommer att hända en själv. Men man har ingen aning.

Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre.



Omdömen och recensioner
”En drabbande text om sorg när den är så illamåendeskapande att man gör bäst i att uthärda dagarna en kvart i taget. Lite som någon som äter vätskeersättning med sked för att inte kräkas upp allt på en gång.” Malena Rydell, Dagens Nyheter

”Bitvis är detta den mest drabbande skilsmässoskildring jag läst, en total, obönhörlig ärlighet om upplevelsen av att bli bedragen, ratad och dumpad av den man älskar mest. På riktigt … Under de tokroliga formuleringarna och den ständigt närvarande galghumorn finns också en hisnande, avgrundsdjup sorg … ’Lena Andersson för chicklit-publiken’ Och för alla oss andra. ” Jens Liljestrand, Expressen

”Men så börjar Martina Haag berätta om en skilsmässa så att jag tappar andan: få kan beskriva känslor som hon. Sorgen, ångesten, självförtroendet som bara försvinner. Delar av den här boken är bättre än allt annat Martina Haag har skrivit.” Lotta Olsson, Dagens Nyheter

”Den där instinktiva jakten på tecken och försöken att tolka dem - det är så himla bra skildrat … Ilskan och sorgen över det spruckna äktenskapet skriver hon om så att det känns … detta är framför allt kvinnans historia om hur man bryter ihop och kommer igen. Haag lägger ut sitt hjärta till allmän beskådan och i detta finns något väldigt vackert. ” Maria Francke, Sydsvenskan

”Skickligt skildrar hon känslan av tvivel och smärtan i att bli lurad och lämnad … Om man på en skala är tio glad när man gifter sig, gör det femtusen ont att skilja sig, skriver hon. Förvånansvärt mycket av den smärtan gör hon begriplig. Jaså, är det så illa det känns? Sträckläsning för alla med normal empatisk förmåga. ” Inger Melin, Borås Tidning

"Martina Haag skriver så allmänmänskligt överjävligt ärligt att historien inte behöver vara sann, den är ändå sann. För vi är likadana i smärtan, i ilskan och i sorgen … En naken beskrivning av sorg som biter sig fast. ” Sofia Bergström, Trelleborgs Allehanda

Det här är Martina Haag
Bor: I Bromma.
Familj: Fyra barn och en katt.

Läser jag helst: Nästan allt. Och jag läser otroligt mycket, minst en bok i veckan.

Drömskådis jag vill jobba med:Pernilla August eller Reine Brynolfsson (honom har jag redan jobbat med i Underbar men han är så djävulskt bra att jag kommer alltid att vilja jobba med honom igen.)

Gör jag om tio år: Jag hoppas att jag får skriva böcker hela livet! Min långtidsplan är att lära mig italienska och ha en liten lägenhet med havsutsikt i Italien som jag kan åka till när jag blir pensionär.

Paradrätt: Något italienskt, just nu lasagne.

Favoritdryck: Champagne, rödvin och Ramlösa. När vi var i fjällen gjorde jag varm choklad gjord på hälften grädde, hälften mjölk som man värmer upp och så rör man ner bitar av 70% mörk choklad. Det var nog det godaste jag någonsin har druckit.

Starka sidor: Envis. Jag har lätt för att skratta.

Svaga sidor: Alldeles för kort stubin.

Martina Haag är skådespelerskan som sadlade om och började skriva vid 39 års ålder, 2003. Året därpå valdes hon till Årets Krönikör, 2005 utnämndes hon till Årets Mama och 2006 blev hon Årets Antikexpert (efter att ha vunnit samtliga omgångar i teveprogrammet Otroligt Antikt).

Första krönikesamlingen Hemma hos Martina kom 2004. Därefter kom debutromanen Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra). Filmen med samma namn och med Martina Haag i huvudrollen hade premiär i augusti 2007. Den kritikerrosades och blev en stor publiksuccé. Samma år blev den framröstad av biobesökarna som en av tre kandidater till att tävla om Biopublikens pris.

I september 2015 hade filmatiseringen av romanen Glada hälsningar från Missångerträsk premiär, också den med Martina Haag i huvudrollen.

Bibliografi:
Det är något som inte stämmer, 2015
Heja, heja!
, 2012
Glada hälsningar från Missångerträsk, 2011
Fånge i Hundpalatset, 2010
I en annan del av Bromma, 2008
Martina-koden, 2006
Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra), 2005
Hemma hos Martina, 2004

Bokens Afton
Martina Haag är gäst på Bokens Afton, 23 februari, kl 18.30 Biljetter finns i kassan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar